Laster - Het Wassen Oog
- Laster [NL]
- Het Wassen Oog
- 05-04-2019
- Prophecy Productions [DE]
- Avant-garde / experimentele metal, Black metal
Tracklist
01. Vacuum ≠ Behoud
02. Schone Schijn
03. Zomersneeuw
04. Ondersteboven
05. Haat & Bonhomie
06. Blind Staren
07. Weerworm
08. Zinsbetovering
Ook Laster is zo'n Nederlandstalige black metalband uit Utrecht, waarover ik recentelijk al vaker sprak. Hun debuutalbum De Verste Verte Is Hier is indertijd met enthousiasme besproken door toenmalig collega Marko; helaas is het van een bespreking van de opvolger Ons Vrije Fatum niet gekomen, al heb ik deze wel in mijn digitale collectie. Het meest recente werk Het Wassen Oog is al weer even uit, dus tijd om daar eens (verdiende!) aandacht aan te besteden. Ik verwacht namelijk dat ik het aparte karakter van deze band wel kan waarderen.
Eigenlijk doe je met het label black metal Laster een beetje te kort. De band heeft in het verleden namelijk laten horen heel goed andere genres in hun muziek te kunnen integreren. Alternatieve rock, jazz of dance zijn hiervan denk ik wel de meest opvallende voorbeelden - naast meer voor de hand liggende invloeden als shoegaze en verschillende post-karaktertrekken. Zelf claimen de heren obscure dancemuziek te maken, maar ja, dat is ook maar een gedeelte. De basis ligt wel degelijk in de black metal, dat is bij vlagen ook nog goed te horen (luister maar eens naar fragmenten van Haat & Bonhomie, of afsluiter Zinsbetovering) maar de band geeft daar een geheel eigen progressieve, experimentele of avant-gardistische draai aan.
Direct vanaf opener Vacuum ≠ Behoud vallen diverse aspecten me op: naast het voor de hand liggende gekrijs (en andere gekende black metal-elementen) zijn ook fraaie cleane zanglijnen te horen, er lijkt nauwelijks sprake van een vaststaand ritme, de swingende baspartijen en inventieve huppeltjes liggen lekker duidelijk hoorbaar in de mix. Overkoepelend trek ik ook meteen de conclusie dat de productie-mogelijkheden behoorlijk zijn verbeterd ten opzichte van voorgaand werk. Het zijn vooral de voortdurend verspringende ritmiek (een uitgesproken jazzy trekje) en de niet-alledaagse instrumentale en vocale invulling die niet alleen de aandacht trekken, maar ook de grootste aantrekkingskracht vormen wat mij betreft.
De vermeende dansbaarheid van de muziek komt duidelijk naar boven in Zomersneeuw, dat daarmee - in weerwil van de ook aanwezige black metal-elementen - stiekem toch deels een pakkend deuntje oplevert. Dat geldt overigens ook voor het speelse navolgende intermezzo Ondersteboven. Ik vind het vooral knap hoe Laster al deze schijnbare uitersten, soms zelfs tegenstellingen, tot een logisch klinkend geheel weet te versmelten.
Voor de zoveelste keer blijkt maar weer dat je je niet moet Blind Staren op labeltjes of uiterlijkheden. Laster levert het zuivere bewijs dat je met een enkel predicaat - al dan niet terecht opgeplakt gekregen - als basis zo veel meer kanten op kunt. Grensverleggende experimenteerdrang leidt uiteraard niet tot een massaal toestromend publiek, maar de fijnproever zal des te meer genieten van wat de band hier met Het Wassen Oog te bieden heeft. Ik vind zowel de durf om dit aan te gaan, en nog meer het uiteindelijke resultaat, absoluut te prijzen!
Sylwin Cornielje
Nicky Heymen
Wessel "Damiaen" Reijman