Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 20-07-2024

09. Start the Fire
10. Watch the Children Pray
11. Beyond the Black
12. By the Numbers
13. No Friend of Mine
14. Badlands

Alles eindigt. Zelfs in het epische rijk dat heavy metal heet, waar mythen en legendes de dagelijkse realiteit binnendringen. Leden en fans van de Amerikaanse band Metal Church werden zich hiervan pijnlijk bewust toen ze in juli 2021 hun legendarische zanger en frontman Mike Howe verloren. Van 1988 tot 1994 en opnieuw vanaf 2015 was Howe de frontman van deze geliefde band.

Mike Howe was een voortreffelijke zanger, een charismatische frontman en voor velen de stem van de Amerikaanse heavy metal. Op 26 juli 2021 stierf Howe op 55-jarige leeftijd in zijn huis in Eureka, Californië. De wereld verloor die dag een unieke stem en talent. Zijn nalatenschap zal uiteraard voortleven in zijn vele vrienden, volgers en fans, in zijn klassieke albums en in de herinneringen van zijn bandleden. Op de derde verjaardag van zijn tragische dood verschijnt dan een terecht eerbetoon: een live-album getiteld The Final Sermon, opgenomen tijdens zijn laatste optredens - op 24 en 25 augustus 2019 in Club Citta in Kawasaki, Japan.

The Final Sermon laat niet alleen Howe op zijn vocale hoogtepunt horen - zingend, schreeuwend en brullend alsof er letterlijk geen morgen is - maar ook een band in boeiende vorm. Gitaar-virtuoos en oprichter Kurdt Vanderhoof, gitarist Rick Van Zandt, bassist Steve Unger en drummer Stet Howland waren tijdens die twee lange nachten in Japan in topvorm, een hechte metal-machine die overal op voorbereid is. Veertien nummers onderstrepen hun status als typische Amerikaanse metal-overlords, een band die muzikaal alles uit de kast haalt en tegelijkertijd een politieke, sociaal bewuste, filosofische mentaliteit belichaamt.

Een meer recente knaller als het furieuze Damned If You Do (van het gelijknamige goed ontvangen album uit 2018), klassiekers als de dreigende muur van riffs van Fake Healer en vroege krakers als Beyond The Black, Start The Fire en Watch The Children Pray (die laatste twee van mijn favoriete album The Dark uit 1986) laten een band horen die zich bewust is van en trots is op hun verleden, maar zich op haar gemak voelt in het heden. Dit is geen ervaren groep die opschept over glorie uit het verleden, maar een band die na veertig jaar in hun carrière nog steeds een hongerige troep is. Dat de zangpartijen van Howe het - naar mijn mening dan toch - soms niet halen bij die van zijn voorganger David Wayne (ook hij ruste in vrede) neem ik daarbij voor lief. De composities zijn er immers niet minder om.

Dat is het mooie van Metal Church, al opgericht in 1980 in de snelgroeiende metalscene van de Bay Area. Hun debuutalbum Metal Church (1984) is een grote klassieker van de Amerikaanse heavy metal, en lanceerde een internationale carrière. De band stond op het podium met alle grote vier van de thrash (Metallica, Slayer, Megadeth, Anthrax), verscheen op MTV's Headbanger's Ball en gaf als geen ander vorm aan het Amerikaanse metallandschap. De band is vandaag de dag nog steeds springlevend, maar het legendarische tijdperk van de jaren tachtig en begin jaren negentig zal nooit overtroffen worden, mede door het stempel dat zanger Mike Howe op de band heeft gedrukt: The Final Sermon is het levende bewijs dat hun erfenis voortleeft. Mede dankzij ons, de fans!

Kurdt Vanderhoof - Guitars

Steve Unger - Bass

Rick van Zandt - Guitars