Nachtmystium - The World We Left Behind
- Nachtmystium [US]
- The World We Left Behind
- 04-08-2014
- Century Media Records [DE]
Tracklist
01. Intrusion
02. Fireheart
03. Voyager
04. Into The Endless Abyss
05. In The Abscense Of Existence
06. The World We Left Behind
07. Tear You Down
08. On The Other Side
09. Epitaph For A Dying Star
Ik heb vaak een beetje een dubbel gevoel bij het bespreken van een album waarvan ik weet dat het het laatste van de band in kwestie zal zijn. Toekomstbespiegelingen en eventuele verbeterpuntjes zijn overbodig; vergelijken met voorgaand werk eigenlijk ook, want die lijn zal niet doorgetrokken worden. Dit is dus ook het geval met de Amerikaanse black metalband Nachtmystium. Het zojuist verschenen album The World We Left Behind blijkt de (zelfverkozen, dat wel) zwanenzang van de band rondom oprichter/opperhoofd/zanger/gitarist Blake Judd, toepasselijke titel dus. Waarbij het voor de hand ligt om te denken dat het opheffen van de band te maken heeft met de reden(en) waarom Judd buiten zijn band om iets te vervelend in het nieuws is geweest de laatste tijd (drank/drugs-verslavingen en mogelijke diefstal/oplichtingspraktijken).
Nachtmystium heeft sinds de oprichting in het jaar 2000 aardig naam voor zichzelf gemaakt middels een behoorlijk eigen kijk op black metal. Zoals collega Edwin twee jaar geleden al constateerde tijdens zijn bespiegelingen omtrent het vorige album Silencing Machine betrof dat vooral het opvallende Black Meddle-tweeluik, dat nadrukkelijke psychedelische invloeden bevatte. Daarop liet het gezelschap horen een brede kijk op het genre te hebben, dat ver reikte buiten het standaard black metal gebeuren. Op Silencing Machine was dat al weer behoorlijk minder, en werd gedeeltelijk teruggekeerd naar het oude geluid.
De black metal op het nieuwe album is hoe dan ook melodieus te noemen, al kent het zeker een melancholieke, donkere ondertoon. De verwijzingen naar een psychedelische invloed beperken zich tot sporadische keyboard/synth-lijnen (Into The Endless Abyss), die evengoed als atmosferisch zouden kunnen worden uitgelegd. Ik vind het soms zelfs wel een beetje naar spacerock neigen (Voyager). Sowieso zitten er wel meer old school invloeden in de muziek, ik vind de riffs namelijk, zeker in het middentempo, behoorlijk aan klassieke heavy metal doen denken. Zoals bijvoorbeeld opener Fireheart (ik laat het plichtmatige, jengelende intro Intrusion even voor wat het is) goed laat horen.
Agressief of rauw wordt het eigenlijk nergens, ik zou de sfeer eerder omschrijven als berustend, al kan dat er ook mee te maken hebben dat ik de wetenschap van het afscheid van de band hierin meeneem. Zelfs een nummer als Tear You Down met z'n onvriendelijke titel klinkt redelijk toegankelijk. Het duurt tot afsluiter Epitaph For A Dying Star eer er daadwerkelijk sprake is van echte experimentele black, met een hoofdrol voor psychedelisch gitaarwerk, het lome tempo en vrouwelijke vocalen. Al blijft de black metal van Nachtmystium natuurlijk nooit 'gewoon'.
Met The World We Left Behind neemt Judd in elk geval waardig afscheid, dit is een album dat gehoord mag worden. Al is het alleen maar om te laten horen dat black metal (het enige dat daaraan herinnert is over het algemeen het gitaarwerk en de eentonige rasperige vocalen) ook heel pakkend en allesbehalve smerig kan klinken. Zonder dat het cheesy wordt uiteraard.
Blake Judd - Vocals, Guitars, Keyboards, Percussion
John Porada - Bass
Sam Shroyer - Drums
Dustin Drenk - Keyboards
Timothy "Scarecrow" Preciado - Guitar