Countess - Sermons Of The Infidel
- Countess [NL]
- Sermons Of The Infidel
- 17-06-2013
- Eigen beheer
Tracklist
01. Hymn To The Gods Of Yore
02. Trumpets Of Dawn
03. I Am The Infidel
04. Sermon Of The Devil Preacher
05. Son Of The Dragon
06. Child Of The Millennia
07. City Of Satan
08. Chosen By The Gods
Stort me niet in het Kwade als ik beken dat ik ons eigen Countess ergens in het begin van dit millennium uit het oog en oor verloren ben. Ooit werd ik wakker geschud door ambachtelijke releases als The Gospel Of The Horned One en The Return Of The Horned One. Albums waar je even bij op je tanden moest bijten maar wanneer je eenmaal het juiste gevoel ervan te pakken had, waren ze zonder meer genietbaar. Was het niet het nummer Bloed In De Sneeuw dat het predikaat eerste black metalsong met een Nederlandse tekst mocht dragen? Het ontoegankelijke maar intrigerende album Shining Swords Of Hate was het laatste dat ik van de Leidsche band hoorde.
Groot was dan ook mijn verrassing dat meesterbrein Orlok nog steeds actief is in de scene. Die man zag hoe extreme metal ontstond, in ontwikkeling kwam, hoe het degenereerde en hoe het weer opnieuw in ontwikkeling kwam. En blijkbaar ging hij zelf wars van alle trends onverstoorbaar door. Zou je denken. Nog groter was dan ook mijn verrassing toen de eerste akkoorden van Hymn To The Gods Of Yore de verschroeide wanden van mijn in duisternis gehulde crypte bevlekten. Het is het openingsnummer van een nieuwe EP, Sermons Of The Infidel getiteld. Een EP vol zwartgeblakerde heavy metal met een uistekend gevoel voor melodie. Als dit is hoe Countess zich heeft ontwikkeld, heb ik een inhaalslag te maken als u het me nog wil toestaan.
Het gememoreerde openingsnummer grossiert in kraakheldere melodieën afkomstig uit een synthesizer. De pastorale inborst maakt dat de atmosfeer toch nog enigszins spookachtig is. Ze worden ondersteund door eenvoudige doch puntige heavy metalriffs die sterk gelieerd zijn aan de oude NWOBHM. Als de smerige vocalen van Orlok zelve over het tapijt van sereniteit gelegd worden is duidelijk dat we nog altijd met dé Countess van weleer te maken hebben.
Vanaf de tweede track, Trumpets Of Dawn treedt ook Orloks wapenbroeder Zagan op de voorgrond. Hij voorziet het geheel van een aantal prachtige harmonieën en solo’s. Kraakhelder en opnieuw ontzettend melodieus. Qua structuur zitten de nummers uitstekend in elkaar. Eenvoudig maar doeltreffend. Net als de aankleding met de effecten. Child Of the Millennia heeft bijvoorbeeld een mooie donkere middeleeuwse uitstraling. Het enige minpunt is het gebrek aan ‘punch’ in het geluid. De riffs klinken net wat te netjes. Het gebruik van een drumcomputer helpt ook niet echt mee. Ook had er links en rechts wel wat snelheid in gemogen. Maar uiteindelijk begrijp ik voor het borgen van de sfeer van de nummers deze keuze ook wel.
Dat laat onverlet dat Countess met haar 8 nummers tellende EP die samen ruim dertig minuten klokken waar biedt voor de zuur verdiende centen. Je moet wel een beetje into ouderwetsche heavy en black metal zijn. Countess klinkt al lang niet meer zo groezelig als in de jaren negentig maar weet nog altijd een onweerstaanbare undergroundfeel te scheppen.