Global Scum - Odium
- Global Scum [AT]
- Odium
- 19-07-2019
- Dr. Music Records [DE], NRT Records [DE]
- Dr. Music Promotion [DE]
- Groovemetal, Industrial metal
Tracklist
01. Lunatic
02. Feared
03. Fake as Fuck
04. Full of Hell
05. Disgusting Lust of Madness Featuring Tina
06. Assassins
07. Back Beats
08. Call for Resistance
09. Martyrium
10. Human Waste
11. Violent Creation
12. Savage Killer
13. Mental Anxiety
Global Scum is de eenmansband van de Oostenrijker Manuel Harlinger. Odium is zijn tweede album (opvolger van debuut Hell Is Home uit 2017) en mijn kennismaking met deze band. Niet alleen heeft hij hier alles zelf ingespeeld en -gebruld, ook de opnames en mix heeft hij geheel in eigen controle gehouden. Alleen de mastering is uit handen gegeven.
Om een adequate omschrijving voor de muziek van Global Scum te vinden hoeven we eigenlijk alleen de promotekst te volgen. Daarin wordt geschreven dat deze muziek refereert aan die van acts als Soulfly, Sepultura, Ektomorf en Slipknot. Na beluistering haast ik mij om daar Nailbomb aan toe te voegen, en misschien ook nog wel een beetje Fear Factory. Dat is een overdaad aan vooral Max Cavalera-invloeden, en laat Manuel Harlinger daar nu fan van zijn. Neem als voorbeeld maar eens Assassins, of vooral Martyrium, dat zou toch zo een Cavalera-track kunnen zijn.
In de praktijk vertaalt zich dat naar redelijk moderne groove metal, met invloeden van zowel industrial (Back Beats), als ook meer eenvoudige thrash/crossover (Fake As Fuck). De gitaarriffs zijn lekker stevig, niet al te spannend, en de ritmiek is overwegend mechanisch te noemen. De vocalen zijn lekker ruig, die passen goed bij de muziek. Ook opvallend aanwezig zijn (gesproken) samples van nieuwsberichten of headlines, maar ook beats, sirenes of 'straatgeluiden' (Feared) komen voorbij. Die insteek draagt bij aan de industrial touch. Daarnaast valt het veelvuldig vervormde basgitaar-geluid me op, die de grooves nog eens extra dik aanzet.
Dat het hier niet alleen hakken of beuken is, maar er ook aan sfeer gedacht wordt, laat onder anderen Full Of Hell goed horen; een iets meer ingetogen nummer dat lekker weg luistert. Wel altijd rauw blijven de geschreeuwde vocalen, die door de gebrachte emotie en agressie goed bij de muziek passen (en daadwerkelijk aan Max Cavalera doen denken).
Dat Global Scum de originaliteitsprijs niet gaat wegkapen lijkt me duidelijk; de hints naar de genoemde bands liggen er namelijk wel erg dik bovenop. Toch vind ik het niet vervelend om naar Odium te luisteren. De vette grooves luisteren gemakkelijk weg, de nummers zijn compact en door de eenvoudige opbouw zit je al gauw mee te schudden met het hoofd. Wanneer Harlinger er in slaagt om iets meer een eigen smoel te bewerkstelligen, zit er volgens mij best toekomstmuziek in Global Scum.
Manuel Harlinger - zang, gitaar, bas, drums