Witherscape - The Inheritance
- Witherscape [SE]
- The Inheritance
- 29-07-2013
- Century Media Records [DE]
Tracklist
01. Mother of the Soul
02. Astrid Falls
03. Dead for a Day
04. Dying for the Sun
05. To the Calling of Blood and Dreams
06. The Math of the Myth
07. Crawling from Validity
08. The Wedlock Observation
09. The Inheritance
Het begon allemaal in 1989 met Edge Of Sanity, maar daarna volgden nog namen als Nightingale, Moontower, Bloodbath, Pan.Thy.Monium, Demiurg, Star One, Ribspreader. Zomaar een opsomming van bands waar Dan Swanö allemaal bij betrokken is (geweest). Als zanger en multi-instrumentalist in elk geval, want daarnaast heeft deze Zweed als songwriter en producer / technicus bij nog veel meer bands en projecten een vinger in de pap gehad, waarvan met name Opeth (en misschien ook wel Katatonia) geen onbelangrijk voorbeeld zal blijken te zijn.
Anno 2013 kunnen we Witherscape aan de lijst toevoegen, want dat is de band / het project waarmee Swanö nu terugkeert als componist en uitvoerend muzikant. Samen met gitarist / bassist Ragnar Widerberg heeft hij dit project muzikaal op poten gezet. Voor de teksten werd de samenwerking gezocht met Paul Kuhr (onder anderen zanger van Novembers Doom, die hier ook nog op een paar tracks te horen is). Het verhaal dat wordt verteld gaat over een Zweedse edelman die in de negentiende eeuw een herenhuis erft van overleden familieleden. Wanneer hij ter plaatse aankomt, blijken er de meest vreemde dingen te gebeuren. Dit concept is verpakt in het album met de titel The Inheritance.
Natuurlijk kennen we Swanö vooral als death metal muzikant, maar hij blijkt ook een enorme liefhebber van progressieve (rock)muziek. Bands als (oude) Genesis, Marillion, King Crimson, Rush, maar ook Spock's Beard en Opeth hebben naast die death metal hun sporen achtergelaten op het geluid van dit nieuwe album. De mix van de jaren '70 progrock met typische Zweedse death metal levert daarmee muziek op die inderdaad overeenkomsten vertoont met Opeth, een vergelijking waar je hier niet omheen kunt.
Op albumopener Mother Of The Soul valt Swanö direct binnen met z'n herkenbare grunt, om die echter al snel te verwisselen voor cleane zanglijnen. Melodieus gitaarwerk en swingende drums ondersteunen die zang, dit is op het eerste gehoor aangenaam pakkende muziek. De vocalen blijken sowieso wel een belangrijke rol te spelen op The Inheritance, want behalve deze gevarieerde zang (en de bijdragen van genoemde Paul Kuhr) komen er ook nog regelmatig koortjes voorbij (To The Calling Of Blood And Dreams als mooi voorbeeld).
Erg mooi en wat mij betreft een typisch voorbeeld van een groeibriljantje is Astrid Falls. De Rush-achtige melodieën en keyboardlijntjes lijken in eerste instantie te leiden tot een zoetsappig niemendalletje, maar niets blijkt minder waar. In combinatie met machtig gitaarwerk en de al even brute zangpartijen levert dit een fijne luisterervaring op. Dead For A Day is juist weer een zeer aanstekelijk nummer, met name door het pakkende, gegrunte refrein. Juist in combinatie met de akoestische coupletten geeft dit een dynamisch effect. The Math Of The Myth grijpt terug op klassieke jaren '80 metal, met een wel heel authentiek gitaargeluid. Overigens valt het 'old school' gitaargeluid in het algemeen wel op op dit album. Hoor ik daar Mercyful Fate? Wanneer later de toetsen nadrukkelijk invallen natuurlijk niet meer, maar zo lijkt The Inhertance wel voor elk wat wils te bevatten.
En dan heb ik nog niet eens de prachtige, zwierige gitaarsolo's genoemd die overal op het album opduiken. Widerberg toont zich een kundig collega naast alleskunner Swanö, het duo lijkt werkelijk uitstekend op elkaar ingespeeld. Wanneer je geen verwachtingspatroon hebt van “het nieuwe album van Dan Swanö” en je onbevooroordeeld The Inheritance gaat beluisteren, meerdere keren bij voorkeur, zul je tot de ontdekking komen dat Witherscape een redelijk verrassend, maar vooral zeer prettig beluisterbaar, album heeft afgeleverd.
Ragnar Widerberg - Guitars, Bass
Dan Swanö - Vocals, Keyboards, Drums