1914 - Where Fear And Weapons Meet
- 1914 [UA]
- Where Fear And Weapons Meet
- 22-10-2021
- Napalm Records [AT]
- Hard Life Promotion [NL]
- Black metal, Doomdeath, Doommetal
Tracklist
01. War In
02. FN .380 ACP#19074
03. Vimy Ridge (In Memory of Filip Konowal)
04. Pillars of Fire (The Battle of Messines)
05. Don't Tread on Me (Harlem Hellfighters)
06. Coward [ft. Sasha Boole]
07. ...And a Cross Now Marks His Place [ft. Nick Holmes]
08. Corps d'autos-canons-mitrailleuses (A.C.M)
09. Mit Gott für König und Vaterland
10. The Green Fields of France [Eric Bogle cover]
11. War Out
Oekraïens zwartgeblakerd death/doom metal-offensief 1914 (de bandnaam is daarmee meteen verklaard) blijft de gruwelijke verhalen van de Eerste Wereldoorlog weerspiegelen. Het zijn verhalen vanuit het lokale perspectief, dus niet zoals wij die van West-Europa kennen; daarmee hebben de Oekraïners wel degelijk een geheel eigen invalshoek te pakken. Ook behoorlijk eigen is de muzikale insteek, een mix van metal-extremiteiten uit doom, death en black, opgesierd met een stevige rand epiek.
Het lot van de soldaten, hun dood, angsten en prestaties mogen nooit worden vergeten. Where Fear And Weapons Meet bevat elf nummers van pure historische hardheid, en is het logische vervolg op de tweede full-length van de band, The Blind Leading The Blind (2018), en debuut Eschatology of War (2015). Hoewel ik voorheen wel flarden van de muziek van 1914 voorbij heb horen komen, heb ik me nooit echt in de band verdiept. Dit nieuwe album beschouw ik dan ook als mijn eigenlijke kennismaking. En om maar meteen de conclusie weg te geven: ik ben overdonderd door de muzikale rijkdom, gelaagdheid en dynamiek die 1914 te bieden heeft. De band slaagt er in om een verfijnde variëteit van enorm brute zwartgeblakerde doom / death metal te creëren. Deze wordt nog eens benadrukt door gedramatiseerde, realistische audio-soundscapes (oorlogssamples) en de heldhaftigheid die uit gaat van bijvoorbeeld hoorngeschal (FN .380 ACP#19074, Pillars Of Fire).
In tegenstelling tot hun voorgaande albums gaat Where Fear And Weapons Meet niet over de dood, maar over het leven. De meeste helden en hoofdrolspelers in de liedjes overleefden de oorlog, werden helden en keerden uiteindelijk terug naar huis. Zelfs de (overigens prachtig vormgegeven) hoes van het album benadrukt dit: gewond, geschrokken en bloedend, de enige overlevende van een schildaanval steekt zijn hand uit naar de dood, maar verdiende te leven en de dood neemt hem niet mee. In de teksten geeft de band blijk van diepgaande kennis, en gaan over het lot van individuen die de wreedheid van oorlog en talloze andere verhalen illustreren. Zo is War In het origineel van het beroemdste Servische lied uit de Eerste Wereldoorlog, Tamo Daleko. Net als de Eerste Wereldoorlog begint het album in Servië en met het eerste nummer over Gavrilo Princip, de moordenaar van de Oostenrijkse aartshertog Franz Ferdinand en zijn en vrouw die daarmee het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog veroorzaakt zou hebben.
Wat daarna gebeurt, is een intense, diepgaande analyse van historische gebeurtenissen. Zo is Vimy Ridge een ode aan de Canadese soldaten die belangeloos meestreden tegen de Duitsers; ook worden de Britse strijdkrachten eer aangedaan in Pillars Of Fire. Don't Tread On Me (Harlem Hellfighters) is een eerbetoon aan de Afro-Amerikaanse legereenheid, soldaten met een heel eigen motivatie om mee te vechten - zij wilden als mensen voor vol worden aan gezien. ...And a Cross Now Marks His Place vertelt over de dood van soldaat Harrison, die op 20 mei 1918 werd gedood, en over zijn moeder die het vreselijke nieuws verneemt dat haar zoon nooit meer terug zal komen. Om het verhaal zo authentiek mogelijk weer te geven, gebruikte 1914 tekst uit een originele brief van toen, zonder grote wijzigingen.
Vooral die laatste twee tracks wil ik graag uitlichten omdat die tot mijn favorieten van het album behoren. Zwaar aangezet, donker, zeker ook bombastisch, terwijl toch ook het gaspedaal bij vlagen niet geschuwd wordt. Beide tracks winnen wat mij betreft ook aan zeggingskracht doordat daar tussen in het akoestische intermezzo Coward voor een behoorlijk ongemakkelijke atmosfeer zorgt. Het lijkt een beetje een middeleeuws deuntje met wat snarengetokkel, een mondharmonica en spaarzame percussie, waar over heen een zeer indringende tekst wordt voorgedragen. Bij eerste beluistering komt het misschien wat raar over, maar eenmaal in het verhaal zorgt het voor kippenvel. Bovendien zorgt het ingetogen stukje muziek er voor dat ...And a Cross Now Marks His Place extra hard binnenkomt. Het is sowieso het meest logge nummer van het album, met een sterke vocale wisselwerking dankzij de bijdrage van Nick Holmes.
Verder gaat Corps d’Autos-Canons-Mitirailleuses (A.C.M.) over de Belgische eenheid die in 1915 door Koning Albert I werd uitgeleend aan de Russische Tsaar Nicholaas II om ingezet te kunnen worden aan het oostfront. Dit nummer wordt zeer treffend afgesloten met de - uiteraard in het Nederlands gesproken - zinsnede "wederom hallo, ons mooie België". The Green Fields Of France tot slot is 1914's interpretatie van Eric Bogle's No Man's Land, dat onder de hier gebruikte songtitel bekend is geworden. Eric Bogle is Schot van geboorte, het nummer is dan ook zeer toepasselijk doorspekt met doedelzakspel. Het nummer verwijst naar het traditionele Schotse lied Flowers Of The Forest (dat hier in de tekst veelvuldig geciteerd wordt) dat wordt gespeeld boven het graf van een soldaat uit de Eerste Wereldoorlog. Ook dit langere, maar vooral zeer atmosferische nummer reken ik tot een favoriet.
Ik had me voorgenomen niet zo veel over de verhalende inhoud uit te weiden, maar dat is dus overduidelijk niet gelukt. Ik kan ook niet anders, want ik kan de zeer sprekende thematiek niet los zien van de muziek. De combinatie vind ik echt geweldig, ik ben daar ook best gevoelig voor. Al overtuigt 1914 sowieso op alle fronten, want de muziek zit gewoon ijzersterk in elkaar. Of je nou van doom, death of black houdt, Where Fear And Weapons Meet moet je zeker eens gehoord hebben!
Vitaliy Vygovskyy - guitar
Oleksa Fisyuk - guitar
Armen Ohanesian - bass
Rostyslav Potoplyak - drums
Dmytro Kumar - vocals